Napsat sloupek ...
... je ta nejjednodušší věc na světě - snažil se namluvit svým čtenářům Miloš. Léto v plném proudu, ale uzávěrka jeho pravidelného sloupku do Reflexu samozřejmě nepočká. V dnešní době jsou pochopitelně metody, jak to zaonačit. Napadlo ho, že do hry zapojí své oblíbené čtenáře. Připomnělo mi to metodu, jak Tom Sawyer nakonec přesvědčil kluky, že je natírání plotu zábavné, až to nakonec vzali na sebe. No uvidíme, jak to dopadne.
Tak experiment započal. Zatímco si Miloš čepoval zlatavý mok z výčepu, pekl dýňový chléb, googloval a novým iPhonem hovořil se svým milovaným kamarádem - tedy, sorry, chyba - multitasking a chlapi, to nejde dohromady. Takže zatímco Miloš ráno běhal, sloupku se ujalo první trio pisatelů. "Sakra, proč zrovna tihle?" naříkal doma Miloš. Holt smůla. A poučení? Pochopil, že ne všechny nápady a moderní technologie jsou vždy pro něj to nejlepší. Ono totiž už jen to, abychom pokračovali v analogii s Twainovým hrdinou, dát klukům štětku, aby měli čím natírat, se ukázalo velice náročným. Stává se to. Třeba jako když do pastičky pečlivě vložíte ukázkový kus ementálu, strategicky ji umístíte poblíž myší díry, od které přímo k ní vytvoříte cestičku z kousíčků sýra, a poté odjedete z chaty s potměšilým úsměvem jen proto, abyste si později uvědomili, že jste ji nějak zapomněli natáhnout.
Zda je psaní článku ta nejjednodušší věc na světě i po třech dnech strávených na festivalu, si už Miloš nebyl jistý. Dobrovolně jsem se tedy tohoto úkolu ujala a experiment provedla. Po neúspěšném pokusu ihned po příjezdu, který skončil obtisknutím klávesnice na obličej, jsem se pokusila sama sebe restartovat studenou sprchou a využít momentu šoku k napsání pár vět. Bohužel účinek vyprchává přímo úměrně s každým dalším klepnutím do klávesnice. Závěr experimentu tedy zní, že nejjednodušší věc na světě je usnout nad rozdělanou prací.
Což bych bral, jako docela rozumnou věc... Lepší usnout na klávesnici, než psát o ničem, nebo dávno napsaném. Ale zase když každý z nás napíše pár vět před usnutím, sloupek by z toho nakonec mohl být. Možná.
Napsat sloupek je ta nejjednodušší věc na světě. Možná pro Miloše - sedí v klidu doma, píše si, nikdo mu do toho nekecá, má nějakou osu pro ten sloupek a té se drží. Ale jak napsat sloupek, nebo alespoň jeho kousek, když vám do toho ostatní píšou svoje myšlenky, když nevíte, jak navázat na to, co už bylo napsáno, protože jste přece chtěli psát o něčem jiném, a nebo když vám třeba někdo kus už napsaného smaže! A vám se zrovna ten kousek tak líbil. V tom případě zjistíte, že nejjednodušší věc na světě jste si představovali zcela jinak. Tak safra, spoluautorky a spoluautoři, co kdybychom se shodli alespoň na společném tématu, co vy na to?
A my na to nic ... taky chci být spoluautor, trochu veš, trochu červ, trochu vir... pěkně vám to rozvrtám. Bez talentu, bez nápadu, ale s možností zasáhnout. Chci být vidět, je to chyba? Jaké jsou vaše úmysly? A co Milošovy? Byla to lenost nebo zvědavost? A co když se mu ten plot nebude líbit? Myslíte, že si ho přetře ?
Takže příště, Miloši, až zase budeš chtít od nás napsat sloupek, tak alespoň vymysli zajímavé téma, ať může být ten sloupek o něčem a ne jako tenhle, jo? Předem děkuje a na další spolupráci se těší tvůj píšící dav.
Mám návrh.
nový začátek
Sloupek dojmů
Comments (31)
Sendyman@seznam.cz said
at 5:04 pm on Jul 20, 2008
Ježíš, lidi, vy jste asi nepochopili zadání: a sice napsat sloupek, který se od různých přispěvovatelů bude kontinuálně držet daného tématu, to jest, že napsat sloupek je prý ta nejjednodušší věc na světě. Tohle něměla být snůžka různorodých názorů a příspěvků, to měl být sloupek!
spiritus said
at 8:11 pm on Jul 20, 2008
No, vlastně v zadání je napsáno, že každej může napsat, co chce. TŘEBA navázat na předchozí příspěvek. Nebo snůška se ž :-) .Sp.
Sendyman@seznam.cz said
at 10:42 pm on Jul 20, 2008
No jo, Spirite, ale tohle je fakt překlep a moje následná nepozornost:). Hnidopichu!!! :) Ale to, že si každej může napsat co chce, jsem vyrouzměl, jako že k zadanému tématu... Nebo to snad myslíte, že by tahle snůška, která se sloupkem k tématu nemá absolutně nic společného, mohla objevit v tíštěném... :))) Řekl bych, že třeba Bulb se s tím vypořádal korektně... Vyprdnul se na ostatní a napsal si svý... A řekl bych, že dobře... :)))
soljan said
at 11:10 pm on Jul 20, 2008
Ahoj, já souhlasím s Sendymanem. Je pravda, že já jsem zadání pochopil jinak a vůbec nenavázal na to, co bylo napsáno přede mnou. Ty naše příspěvky nemají žádnou nit, která je spojuje a tak působí jako výkřiky. Myslím, že by bylo dobré, aby jsme se někdo pokusili spojit něčím jednotlivé příspěvky, aby to vypadalo tak, jak se to může objevit v tištěné podobě. To znamená mazat něco, co ostntní napsali. Co vy nato?
cermak@... said
at 11:19 pm on Jul 20, 2008
Mazat se musí. Ale je to těžké. Jako někomu uříznout ruku :)
Sendyman@seznam.cz said
at 11:35 pm on Jul 20, 2008
No právě, pane Čermáku. to je na tom to nejhorší... Taky bych nejradši 2/3 smazal , ale ruku se mi nikomu řezat nechce... No, jsme nováčky, tak berte jednotlivé příspěvky individuálně... Nicméně, nahoďte jiné téma a my se třeba pokusímě (chápajíce už to konečně...). Sakra, co kdybych se jednou dostal do tištěného (alespoň, jako spoluautor)... :) A nebo jiná volba: tohle zrušit, a začít znovu...
Sendyman@seznam.cz said
at 11:47 pm on Jul 20, 2008
Ale nakonec jsem do toho šel... :)
spiritus said
at 8:42 am on Jul 21, 2008
No bať, kdo "mě" smáznul, ušetřil mi námahu s rozhodováním. Je tady moc ambicí a cenzury, a mě bylo v tlačenici odjakživa těsno, tak bych se asi stejně spakoval. :-) Sednu si zas do křesílka, na něčem si pochutnám a budu koukat na zahradu. Hodně úspěchů a zábavy všem!
soljan said
at 8:45 am on Jul 21, 2008
Sandymane můj návrh byl propojit příspěvky, které tam lidi už napslali ne smazat vše a udělat "Sandyman sloupek". Podle mě, teď když jsem zadání snad pochopil, by to mělo být společnými silami vytvořit sloupek.
PS Ve Wordku je funkce počet slov. Teď jich máš v tom cos napsal zatím 382.
PS 2 Nelíbí se mi obecně tvoje používání slov pr. multitasking, sorry, Tomík Sawyerů atd, líbí se mi pasáž s myší a sýrem. Hezký den, h
soljan said
at 8:49 am on Jul 21, 2008
Spirite nevzdávej to, uvidíme jak se to bude vyvíjet dál.
Terez said
at 9:07 am on Jul 21, 2008
možná by nebylo od věci vždy na konci nechat nedokončenou větu nebo myšlenku, aby bylo na co navázat hm? Něco jako "Napsat sloupek je ta nejjednodušší věc na světě..." :)
Sendyman@seznam.cz said
at 9:20 am on Jul 21, 2008
Soljane, já tam mám jen tu zatím poslední větu. To ostatní , co se Vám líbí i nelíbí, není moje práce...
soljan said
at 10:40 am on Jul 21, 2008
Sandymane to jsem netušil, pak ta moje zpráva předtím patří někomu jinému.
caty said
at 12:08 pm on Jul 21, 2008
možná bychom se měli domluvit na tématu sloupku, aby to mělo nějakou jednotící linii. Zatím to vypadá, že všichni píšeme o tom, jak jsme psali sloupek. Pak by to mohla být taková mozaika a to, že je to takové kouskované, by zase tak nevadilo. Nazvala bych to koláž z pocitů a zkušeností z hromadného psaní sloupku a ta různorodost by pak mohla být i plus. Na první sloupek napsaný touto metodou by to stačilo, ne? Co myslíte?
caty said
at 12:26 pm on Jul 21, 2008
Trošku chybou mi zatím přišlo, že někteří se snažili napsat celý sloupek sami a ne jen kousek, svůj příspěvek do společného. Proto navrhuju, pojďte přispět do společného sloupku na téma, jak jsme psali sloupek - svůj krátký dojem, zážitek, pocit ze psaní, myšlenku k tomu. Další oblast, která by se k tomu hodila je, co vás napadlo, když jste si přečetli, že je ta možnost, zapojit se do psaní sloupku. A pak možná i porovnání, co jste si představovali a jestli se to shodovalo nebo lišilo od reality.
Vybrala jsem tohle téma protože ho jednak máme společné a taky hodně přspěvatelů o tom psalo. A taky mi přijde, že se na první sloupek psaný touto metodou hodí. (Další sloupek pak bude Milošův, jak nás u toho pozoroval a co si o tom myslel. :-)) Pokud se vám takto navržené téma nezdá, tak prosím navrhněte jiné zde v komentářích, ale pokuste se, prosím, myslet na nás ostatní, aby nám bylo blízké.
soljan said
at 1:03 pm on Jul 21, 2008
Caty, mě se tvůj nápad líbí a jsem pro. Dohodne se nás natom víc?
caty said
at 3:55 pm on Jul 21, 2008
Navrhuji neuvádět žádná naše jména ani nicky - čistě anonymní davová práce. Tak jsem uvedená jména vypustila.
cermak@... said
at 4:19 pm on Jul 21, 2008
Jejda, mně se to líbí.
caty said
at 5:33 pm on Jul 21, 2008
453 slov, kolik že jich má být maximálně?
caty said
at 5:44 pm on Jul 21, 2008
teď už 492, kolik je ten limit, 500?
Michaela said
at 9:17 pm on Jul 21, 2008
600.. napadlo mě, že bychom mohli napsat každý jednu (jednu jedinou) větu a zkusit, co z toho vyjde.. neříkám, že se mi současný sloupek nelíbí, jen si myslím, že by to mohlo být zajmavější a možná by se i líp pracovalo - na jednu větu se navazuje mnohem líp než na celý odstavec, co vy na to?
Michaela said
at 9:33 pm on Jul 21, 2008
zkusila jsem začít - když nebudete souhlasit, klidně mě smažte...;)
soljan said
at 1:47 am on Jul 22, 2008
Na tomhle Miloše nápadu se mi moc líbí jeho vývoj a jsem rád, že to můžu sledovat od začátku. Je mi úplně jednou jestli uvidím v Reflexu otištěná slova, která jsem napsal právě já, ale jsem hrozně rád, že vidím, jak je děsně složité dohodnout se s ostatními neznámými spoluautory na něčem zdánlivě tak jednoduchém jako je napsat sloupek. Na začátku byla rivalita a touha aby ve sloupku bylo co nejvíce slov každého autora, pak jsme pochopili zadání a asi i to, že jsme všichni na jedné lodi a naším společným cílem je napsat sloupek. Náš jediný "protivník" je Miloš, který si napíše vlastní sloupek, když bude ten náš hloupý. Vím, že spojením našich sil dokážeme napsat minimálně tak dobrý sloupek jako Miloš, jen se dohodnout.
soljan said
at 2:01 am on Jul 22, 2008
Michaelo, i když se mi taky líbí to, co už je ve sloupku napsáno a myslím, že by se s tím dalo dobře pracovat, přidal jsem k tvé první větě další, uvidíme co z toho vyleze.
cermak@... said
at 8:58 am on Jul 22, 2008
Mám návrh - na této wiki lze snadno založit novou stránku (vpravo nahoře odkaz "Create a page"), nějak ji pojmenovat (třeba sloupek1 atd.) a psát. Co nové sloupky, případně individuální sloupky psaát tam? Jejich adresa pak bude např. http://extrablog.pbwiki.cz/sloupek1 atd. Na hlavní stranu pod tento sloupek můžeme dávat na tyto další sloupky odkazy.
Michaela said
at 10:40 am on Jul 22, 2008
Souhlasím s Vámi, bude to asi přehlednější, a nebudeme se muset tolik přít.. Vytvořila jsem tedy stránku nový začátek a přepsala jsem na ni ten kratičký text, co jsme zatím napsali "metodou jedné věty", takže jestli v tom chcete pokračovat, stačí kliknout na odkaz (pouze připomínám, abyste přidali vždy pouze jednu větu - či souvětí, ale vždy jen jedno;) )
caty said
at 11:46 am on Jul 22, 2008
ok, souhlasím, tady nechme to, co se zatím vytvořilo (a kdo bude mít nápad k tomuto, může to přidat sem, má ještě 100 slov volných :-) a zkusme tuto novou metodu, cpo se nám podaří vytvořit tímto postupem... jdu přemýšlet co přidám za větu
moc se mi líbí soljanův komentář nejprve o rivalitě a pak její přeměně ve spolupráci - něco takového bych tam také ráda popsala, tak uvidíme, jak se to bude vyvíjet
Alli said
at 11:49 am on Jul 22, 2008
Je to problém, musíme potlačit své ego. Když chce být někdo uveden jako spoluautor, nejlépe sám autor, tak nesplníme zadání. Tady se nejedná o individuální práci a soutěž, jak být nejlepší, ale testujeme schopnosti davu, jestli to dobře chápu. A pokud chce někdo psát sloupek sám, tak může pokaždé vždy vymazat, co ostatní napsali, a použít ctrl-V na vložení svého výtvoru. Nebo si založit vlastní blog se svými myšlenkami a poslat nám odkaz :o).
caty said
at 12:07 pm on Jul 22, 2008
Tak jsem začátek nového sloupku smazala tady z toho sloupku, protože je pod odkazem nový začátek a tady by jen mátl. Své věty přidávejte rovnou tam.
caty said
at 12:25 pm on Jul 22, 2008
vytvořila jsem další začátek sloupku - sloupek dojmů
Má to být sloupek dojmů z této společné tvorby. Tak prosím přidávejte své dojmy, pocity, postřehy. Prosím pokuste se být co nejstručnější, tak 2 až 3 věty by byly ideální.
donaR said
at 9:36 am on Jul 23, 2008
Frčííí to tu pěkně nóóóóó. Ať žije propagace wiki stajlu tvorby! Mimochodem moc pěknou wiki (i v češtine) lze založit na http://wik.is . Je snad ještě user-friendliovatější než takhle PoBliusWiki ;].
You don't have permission to comment on this page.